Monday 9 November 2015

Hakikat 2 ( bantuan ilahi )

dalam kaki melangkah satu persatu menuju ke tempat yang tidak diketahui ... pasti ade angin yang melintang dan lubang yang tak berturap ....

adat manusia, tak pernah sedar yang kesenangan itu ujian kesusahan itupun ujian. itulah yang berlaku pada aku. dalam diri ini sedang cuba diperbaiki, hanya untuk bangun awal pagi melangkah ke surau dan menghayati beberapa potong ayat setiap hari, time tu jugak datang ujian yang terus menutup mata. bisalah iman tak kuat jangan cerita nak bangun subuh baca al quran apatah lagi. itu aku yang dulu. setiap kali aku solat doa supaya dikuatkan hati dan iman supaya dapat beribadah dengan sempurna tak pernah aku lepas.

biasanya aku awal, tapi hari ni lambat sikit sebab mandi dulu. bergegas aku ke surau, nasib baik imam baru angkat takbir. dalam berjalan masuk terhenti melihat muka - muka insan yang aku sangat takjub akan mereka. baik yang bergelar lelaki mahupun perempuan. bersinar muka - muka itu mebuatkan aku rasa hina. bermula dari hari tu aku nekad jadi kuat utuh seperti mereka. usaha berdiri dalam saf bersama - sama dengan niat mengembalikan zaman rasulullah bersama sahabat aku pahat.

tapi itulah ujian, datang nya untuk menjentik keimanan dengan menguji keikhlasan.

aku tewas, allah hanya uji dengan insan yang bergelar perempuan. dah lama aku perhatikan dirinya. orang nya baik ( depan akulah... dan dia bagi aku semangat nak belajar lagi ) bersulamkan keindahan perilakunya. apa yang membuatkan aku respect dia ni, setiap kali subuh mesti ade. tu je tak de menda lain dah. tapi itu lah yang dinamakan permainan syaitan. makin lama pudar tujuan utama aku dalam menjalankan perintah tuhan.

tapi betullah allah itu maha penyayang, dia datangi aku banyak insan yang sama - sama mengajak berbuatkebaikan. ya itulah teman. tak sangka semakin hari makin ramai teman aku yang turun bejemaah bersama - sama. lama - lama penuh satu saf dengan sahabat aku sahaja. mereka ini yang tarik tangan aku balik bila aku jatuh dalam kelalaian.

"eh kau nampak tak makin ramai budak lelaki batch kita turun solat berjemaah. kadang - kadang memang majoriti batch kita lah subuh "

aku terdiam. seketika memikirkan tujuan aku untuk turun subuh pada asalnya. ya , aku nampak mereka nilah yg menguatkan langkah bersama sama bangun awal pagi. mereka nilah yang sama sama kuat mengangkat takbir. allah aku lalai, aku lari sekejap ... tapi dia masih datangkan aku dengan insan yang membuatkan aku kuat dan tak terlepas dah ...

aku mula sedar. satu persatu aku tampal semula tiang yang sudah retak supaya utuh kembali.

tapi ustaz ade kata

"perasaan itu memang akan ade. tapi jangan pula kita siram rumput kalau nak suruh dia mati. biarkan, lama- lama matilah sendiri"

ya , memang dia akan mati sendiri ... tapi rumput susah nak mati. jadi walaupun aku sudah usaha sabar mendiamkan diri menundukkan hati kerana aku sedar itulah ujian yang allah letak supaya aku tahu yang

langkah yang diatur
bukan untuk mendada
sujud ku itu
bukan sekadar merendah

tapi ikhlas
tapi sabar
tapi taat

 itu yang patut diutama

semoga bantuan ilahai bersama sama insan yang ingin berubah ............


No comments:

Post a Comment