Tuesday 2 February 2016

#SELIPARPUTUS

Semakin kita menerpa peritnya kesakitan
Akan datang satu persatu keindahan dari tuhan
Terpulang pada kita untuk sedar atau tak
Ubat yang dihadiahkan adalah kesabaran

Tanpa aku sedar
Ego diri ini menolak logik akal
Ritma alam mengubah suasana persekitaran
Indahnya dunia bila lupa tuhan
Manusia sering alpa, mungkin juga leka
Aku sedar disitulah aku tersadung dengan ujian darinya

Kehendak hati mengelola diri
Andainya ikatan tidak mati
Sedarnya aku bila hampir mati
Impian itu hanya satu mimpi
Hak tuhan untuk menetapkanya menjadi pasti

Satu demi satu jarum masuk ketubuh
Engkau rasa kesakitan itu jasad yang jatuh
Mungkin sekarang engkau tahu
Untuk apa amalmu itu
Andaikan jarum itu api, kau sudah pasti bersembunyi

dengan izin tuhan engkau jatuh membisu
tiada siapa disisimu yang tahu
malah engkau sendiri hampir terkedu
bila dikata hampir pulang menghadap yang satu

jika dulu umi senyum aku lahir kedunia
kenapa perlu menangis untuk beberapa detik ini
tidak perlu, teruslah senyum
kerana sekarang aku rasa cinta dari yang esa

biarkanlah aku bahagia
hanya untuk beberapa bulan sahaja
selepas itu tiada lagi
susah dihatimu, menyampah dimata itu

sudah pasti umi tidak suka
tapi aku sudah berputus asa
apa guna tahan sakit ini
tanpa penawar selamanya

aku tak cuba untuk sembunyi
perihal hidup atau mati
cuma aku tidak cerita
hal sebenar kepada semua
hanya senyuman di muka
yang aku terdaya

ada yang berkata seraya 
pastinya mustahil angan mu itu
aku sudah pastinya tahu
lagipun bukannya aku bersungguh seperti yang lain

cuma aku suka melihat
keindahan yang takdapat aku rungkaikan
bagaimana lebih dirinya pada aku
hanya untuk terhibur seketika

bezanya jelas ketara 
cuma aku sahaja sentiasa buat buta
tapi jangan risau 
aku hanya bergurau sementara di beri masa

berfalsafah tentang kehidupan tidak mudah
tapi sekurangnya aku mampu berkonklusi

"bila kita terlebih mencari yang sempurna,
  pastinya banyak yang terbaik kita akan terlepas"

kehidupan ini disulam berulangkali dengan ujian
disetiap ujian pastinya mencari kesempurnaan 
tapi beberapa ketika datangnya yang terbaik

tapi itulah aku sibuk memandang yang lain

ada yang diluar sana berbisik
menyuruh aku menjadi kuat sedikit

aku rasa jika engkau ada pada tempat aku
pastinya engkau akan berteriak
setiap malam seperti dihempap batu
nafas mu itu seperti ada yang menggangu

sudah pastinya engkau tidak berada di sekolah
mungkin tempatmu di rumah 
menghadap saki baki masa yang ada
menghitung hari hari didunia

ada yang suruh aku terus kuat
aku minta maaf
aku sudah habis kudrat
menahan perit hampir putus urat

tapi jangan risau 
aku masih mampu tersenyum
cuma terkadang aku terlena
sehinggakan lupa untuk menyapa






No comments:

Post a Comment