Sunday 17 January 2016

Cinta Ilahi

Hari ini allah pertemukan kita,
Mungkin untuk jadi peneman tanya.

Aku bangun lambat sikit harini,
lepastu jumpa ustaz dekat tandas.

"Eh Muaz, lambat bangun biasanya 
waktu macam ni awak dah mandi dah"

Aku pun tersipu - sipu sambil menggosok gigi.
Ternyata ustaz memang ade hasrat lain .

"Alang - alang ni kan apa kata awak bagi tazkirah subuh?"

"Alamak habis aku."

 confirm lah aku terketar ketar kat depan tu nanti.

 "Insya allah ustaz"

Aku dengan muka yang serabai capai kopiah
terus pergi surau. Perrgh tak de sorang pun yang bentang sejadah lagi.
menyirap hati aku nih. Aku rasa aku dah lambat dah ni. kenapa 
ade lagi yang berlenggang macam kura kura.

lepas solat sunat aku tengok sekeliling. Ade dua tiga orang budak 
lelaki ni pakai baju bagi aku selekeh sangat. Aku rasa tak de lagi 
orang se selekeh aku ni. Pastu panas je hati aku ni tengok certain
perempuan masuk tempat solat tak pakai stokin. Dalam hati aku 
duk kata kat dia tak sayang bapak sendiri.

Lepas je solat dengan ma'surat aku teringat,

"Eh , tajuk apa eh. AHH sudah mati la aku"

Duduk je kat depan tu tiba tiba 
aku teringat pesan ustaz aku pasal umat akhir zaman,
heh aku pun apa lagi mulakan sesi kutukan aku 
pagi tu. *walaupun aku terketar ketar sebab takut


lepas dah settle aku jumpa ustaz. 
memang dah lama nak tanya soalan ni.
cehhh padahal baru kenal semalaman.

"Ustz saya nak tanya sikit. Macam mane kita nak kekalkan hati kita 
ni dengan tuhan. Susah lah ustaz. Ni semua perempuan punya pasal."

lepastu ustaz gelak . dan kemudiannya apa lagi,
kata kata keramat dah keluar.

"Sebab kenapa kita rasa susah sebab kita rasa diri ni hidup sendirian.
tak hairan ustaz jugak macam tu. Mungkin kita lupa mati nanti 
sendiri sendiri jugak.
 
Tak payah nak tanya soalan:

bila?
kat mane?
bagaimana?
siapa?

Sabar bawak istighfar. 
Senangkan hati awak tu dengan ingat yang esa. Dia maha tahu apa yang 
terbaik buat hambanya. Jadi tak payah cari dulu si dia, cari dulu ilahi 
maha esa.Nasihat mak bapak kita ikut dan pada mereka kita berbakti.
Dia sudah tercipta sebelum lahirnya kita lagi. Kalau kita rasa nak berteman,
lonely bak kata om putih , tu maksudnya allah sayang kat kita. Sedar tak
sebenarnya allah bagi peluang kat kita perbaiki diri tu dan mendalami
ilmu dua dunia sebelum mampu sempurnakan agama dengan si dia nanti."

perghh ustaz hebat bebenor tuh. kenapa lah nak suruh aku jugak bagi tazkirah subuh.
 
"Ha kau tu Muaz, badan dah la besar, cuba lah perangai tu macam orang besar 
sikit. ni terlompat lompat, terjerit jerit, terkinja kinja. ish teruk benor lah.ha lagi satu 
ingat cari cinta ilahi bukan cinta duniawi."

pergh baru kenal semalam dah tahu perangai aku. al maklumlah sape je badan 
besar perangai bebudak kat permata ni. 

3 comments:

  1. eh. kenapa pandang perempuan ni? pandanglah tikar sejadah. selamat ��

    ReplyDelete
  2. dah terpandang nak buat acanner an ?

    ReplyDelete
  3. perasan budak2 je kau ni. aku ni the cutest la tak boleh beat ok ;)

    ReplyDelete