Monday 4 January 2016

Pembenci yang Dibenci

Hari ini aku dapat cerita, kau bercerita buruk mengenai aku.
Kau kata aku itu, kau kata aku ini. Aku kecewa. Aku cuba 
jelas hal yang sebenarnya,kerna apa yang kau cerita itu
bukanlah apa yang sejujurnya.

Makin banyak yang aku bercerita, aku harap kau faham dan sedar.
Tapi tidak, makin banyak caci di telinga ini.
Kau ni kenapa?
Kau ni manusia jenis apa?

Manusia kata, gigitan buaya itu dalam lukanya. Salah.
Mulut kau lagi berbisa ditambah berpuaka. Aku sedar banyak hal.
Manusia itu jika dia sudah tak suka kita, tiada guna perjelas apa-apa.
Kerna jika manusia sudah benci, yang dia lihat hanyalah kurangnya kau.
Itu biasa, itu lumrah dunia.

Tidak perlu dilayan. 
Nanti dia penat, dia berhenti berkata.
Ala macam lah kau tak biasa

aku bukan penakut
aku bukan tak kuat 
untuk berkata secara terang-terangan

tapi aku masih kasihani kau
kau itu orangnya lain
aku hanya mahu jaga hati 
sebab aku nak berkawan 

susah untuk perjelas
aku harap kau faham

No comments:

Post a Comment